Štefan Uher je symbolom generácie, ktorá celý aktívny tvorivý život prežila v zajatí totalitnej moci. Uher začínal s réžiou začiatkom päťdesiatych rokov, keď práve vrcholili stalinské procesy, končil s ňou v prvých rokoch obnovovania kapitalizmu v Česko-Slovensku. Monografia sleduje spletité vzťahy diela, súvislosti s domácou i zahraničnou produkciou, ale neobchádza ani intímne peripetie umelcovho života. viac
Začiatok stránky, titulka:
Knihy
Štefan Uher 1930 - 1993 (kniha)
Václav Macek, Slovenský filmový ústav, 2002

Ján Kadár - anglická verzia (kniha)
Václav Macek, FOTOFO - Stredoeurópsky dom fotografie v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) a s Vysokou školou, 2011, anglická verzia
Kniha Václava Maceka analyzuje jeho celovečerné (celkove ich bolo šestnásť) i krátkometrážne diela, sleduje súvislosti osobného a umeleckého života, demýtizuje spoluprácu Jána Kadára a Elmara Klosa, ponúka aj poznanie zákulisia tvorby v rôznych spoločenských a dobových kontextoch. Jej súčasťou je unikátny obrazový materiál. viac

Paľo Bielik a slovenská filmová kultúra (kniha)
Petra Hanáková, Slovenský filmový ústav v spolupráci s Vysokou školou múzických umení, 2010
Monografia venovaná priekopníkovi a jednému z najvýznamnejších tvorcov slovenskej kinematografie je dielom autorky reprezentujúcej našu najmladšiu filmologickú generáciu. Vo svojom texte sleduje Bielika a jeho tvorbu čo najkomplexnejšie: od genofondu a fyziologických dispozícií až po obraz človeka-tvorcu, ktorý sa raz prispôsobuje prostrediu, inokedy ho sám aktívne mení. viac

Ján Kadár (kniha)
Václav Macek, Slovenský filmový ústav v spolupráci s Vysokou školou múzických umení, 2008
Kniha Václava Maceka analyzuje jeho celovečerné (celkove ich bolo šestnásť) i krátkometrážne diela, sleduje súvislosti osobného a umeleckého života, demýtizuje spoluprácu Jána Kadára a Elmara Klosa, ponúka aj poznanie zákulisia tvorby v rôznych spoločenských a dobových kontextoch. Jej súčasťou je unikátny obrazový materiál. viac

Albert Marenčin - filmár na križovatkách času (kniha)
Juraj Mojžiš, Slovenský filmový ústav v spolupráci s Vysokou školou múzických umení. 2007
Portrét Alberta Marenčina sa pokúša o sugestívne, zasvätené predstavenie osobnosti i umeleckého naturelu Marenčina ako výtvarníka, spisovateľa a filmára a zároveň o kritické zhodnotenie jeho prínosu pre vývoj slovenského filmu v druhej polovici 20. storočia. viac

Juraj Jakubisko (kniha)
Peter Michalovič, Vlastimil Zuska, Slovenský filmový ústav, 2005
Tiitul z edície monografií tvorcov, ktorí zásadným spôsobom vstúpili do dejín slovenskej kinematografie, prináša pohľad na život a dielo jedného z jej najoriginálnejších a súčasne najvýznamnejších predstaviteľov. Autori monografie o Jurajovi Jakubiskovi sa vo svojom texte sústreďujú nielen na priblíženie filmárovej tvorby od jej začiatkov až do dnešných dní, ale najmä na zachytenie neopakovateľnej autorskej signatúry, ktorá akoby sa v každom režisérovom filme rodila vždy nanovo. viac
