Číslo otvára článok známeho filozofa Richarda Shustermana venovaný fenoménu zábavy ako výzve pre odbor nielen filmovej estetiky. V rubrike STUDIUM otvárame tému pedagogiky scenáristickej práce. Jan Trnka sa vo svojej štúdii Pedagogika scenáristiky a péče o filmové dědictví venuje myšlienke využitia archívnych zbierok scenárov a ich sprievodných materiálov (námety, synopsy, filmové poviedky, celá literárno-dramaturgická príprava) pri dnešnej výučbe scenáristiky. Súčasne sa tým dotýka otázky zachovávania tohto segmentu filmového dedičstva. viac
Začiatok stránky, titulka:
Časopisy

KINO IKON 2/2021 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2022
Aj druhé číslo jubilejného 25. ročníka časopisu sa venuje predovšetkým storočnici našej kinematografie. Rubriku STUDIUM reprezentuje rozsiahla analýza práce so zvukom v strihovom filme Sergeja Loznicu Blokáda od J. Slavíka. V jubilejnej rubrike Prvé storočie (1921 – 2021) uvádzame príspevky o menej známych kapitolách dejín slovenskej kinematografie – esej o možnostiach historickej interpretácie i fenoméne „filmu dejín“, o problémoch formy v slovenských strihových filmoch minulého storočia i pokračovanie štúdie o nerealizovaných scenároch E. Grečnera. viac

KINO IKON 2/2020 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2020
Súbor textov čísla otvára prvá časť štúdie Milana Cyroňa, českého znalca tvorby Eduarda Grečnera, tentoraz venovaná jeho nerealizovaným scenárom (najmä projektu Lomidrevo a Loktibrada). Témou čísla sa stali úvahy o diele popredného francúzskeho filmológa Michela Chiona o zvuku a hlase vo filme. viac

KINO IKON 2/2019 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2019
VÝTVARNÍK AKO FILMÁR viac

KINO IKON 2/2018 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2018
Kino-Ikon – časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze je polročník, ktorý sa profiluje ako pravidelná reprezentatívna antológia pôvodných autorských textov i prekladových štúdií o aktuálnom filmovom myslení. Vytvára priestor pre podrobnejšiu reflexiu premien, resp. vývoja svetovej a domácej audiovizuálnej kultúry. viac

KINO IKON 2/2017 (Časopis)
Téma: IKON SPIRITUAL, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2018
Kino-Ikon – časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze je polročník, ktorý sa profiluje ako pravidelná reprezentatívna antológia pôvodných autorských textov i prekladových štúdií o aktuálnom filmovom myslení. Vytvára priestor pre podrobnejšiu reflexiu premien, resp. vývoja svetovej a domácej audiovizuálnej kultúry. viac

KINO IKON 2/2015 (Časopis)
Téma: ANIMOVANÝ FILM, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2015
V rubrike STUDIUM ostáva naďalej otvorená kľúčová téma slovenskej kinematografie: druhá svetová vojna a Povstanie. Posledná, štvrtá časť štúdie s touto tematikou v rámci non-fiction produkcie rokov 1945 - 1989 sa venuje filmom a umení o umelcoch, ktorí sa venovali SNP. viac

KINO IKON 2/2014 (Časopis)
Téma: SLOVENSKÁ KINEMATOGRAFIA PO ROKU 1989, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2015
Druhé číslo časopisu Kino-Ikon v úvodnej rubrike STUDIUM pokračuje v letnej okrúhlej téme (70. výročie SNP) druhou časťou rozsiahlej štúdie Evy Filovej o premenách slovenskej „povstaleckej“ krátkometrážnej tvorby do 80. rokov minulého storočia. HLAVNOU TÉMOU čísla sa pri príležitosti 25. výročia pádu komunizmu a 20. výročia „samostatnej“ slovenskej kinematografie stalo ďalšie kolo bilancovania jej úspechov i stagnácií. Tematický blok pripravili Jana Dudková v spolupráci s Máriou Ferenčuhovou... viac

KINO IKON 2/2013 (Časopis)
Téma: 50 ROKOV SFÚ – II., časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2010
Hlavnú tému celého ročníka 2013 určovali najmä dve okrúhle výročie – 50. rokov od založenia Slovenského filmového ústavu (1963–2013) a tiež 20. výročie vzniku Asociácie slovenských filmových klubov ako hlavného vydavateľa časopisu (1993–2013). Hlavným príspevkom druhého čísla sa stala rozsiahla štúdia Václava Maceka venovaná dejinám Slovenského filmového ústavu... viac

KINO IKON 1/2022 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2022
Prvé číslo časopisu otvára tému slovenského filmového herectva. Najprv sa v rubrike STUDIUM uzavrie podrobná rekapitulácia domácej dokumentárnej tvorby venovanej filmovým portrétom známych slovenských výtvarníkov od Gabriely Kisovej. V ďalšej štúdii sa však už Karol Mišovic zameria na naše prvé herečky a ich divadelné, resp. (ne)filmové herectvo v hraných filmoch do konca 60. rokov. viac

KINO IKON 1/2021 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2021
Prvé číslo jubilejného ročníka, ktoré sa spája s 25. výročím založenia časopisu Kino-Ikon a zároveň 100. výročím zrodu prvého hraného dlhometrážneho filmu na Slovensku Jánošík (1921) Jaroslava Siakeľa, otvára preklad eseje-manifestu známeho francúzskeho režiséra Oliviera Assayasa Prítomnosť filmu, zameraného na aktuálny stav i možné budúcnosti kinematografie. viac

KINO IKON 1/2020 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2020
Recenzovanú rubriku Studium reprezentuje v prvom „pandemickom“ čísle tohtoročného Ikonu štúdia Miroslava Vlčeka venovaná prvej dekáde fungovania Audiovizuálneho fondu, tu s fokusom na podporu slovenskej dokumentárnej tvorby pre kiná. Jedna z hlavných línií časopisu o kinematografickej filozofii pokračuje článkom Terezy Hadravovej o kognitivizme a filmovej teórii, plus rozhovorom s popredným nemeckým filmozofom Berndom Herzogenrathom. viac

KINO IKON 1/2019 (Časopis)
časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2019
KINEMATOGRAFICKÁ FILOZOFIA. V recenzovanej rubrike Studium dominuje text Jany Dudkovej venovaný obrazom mládeže, revolúcie a konformizmu v slovenskej televíznej tvorbe na začiatku deväťdesiatych rokov. viac

KINO IKON 1/2018 (Časopis)
Téma: Právo a film, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2018
Kino-Ikon – časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze je polročník, ktorý sa profiluje ako pravidelná reprezentatívna antológia pôvodných autorských textov i prekladových štúdií o aktuálnom filmovom myslení. Vytvára priestor pre podrobnejšiu reflexiu premien, resp. vývoja svetovej a domácej audiovizuálnej kultúry. viac

KINO IKON 1/2017 (Časopis)
Téma: FILMOVÉ ADAPTÁCIE, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2017
V recenzovanej rubrike STUDIUM najprv dominuje unikátna obsiahla štúdia Josefa Fulku venovaná filmu Alaina Robbe-Grilleta Eden a potom... (1970) z hľadiska jeho hudobného založenia. Článok Serialismus revisited sa – v kontexte slovenskej filmovej vedy – prvýkrát venuje koncepcii filmu ako hudobnej skladby, resp. Robbe-Grilletovej inšpirácii hudobnou seriálnou technikou ako ju reprezentuje napr. schönbergovská dodekafónia. viac

KINO IKON 1/2016 (Časopis)
Téma: WALERIAN BOROWCZYK, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2016
Prvé číslo nového čísla otvára manifest Waleriana Borowczyka O surrealizme. Predchádza celý tematický blok venovaný jeho tvorbe, ktorý pre toto číslo pripravili hosťujúci editor Daniel Bird spolu s Michalom Michalovičom. V bloku textov sa tak číslo vracia k retrospektívnej prehliadke tvorby Waleriana Borowczyka (sekcia KI+; 23. MFFK Febiofest 2016 v Bratislave). viac

KINO IKON 1/2015 (Časopis)
Téma: ORSON WELES A FILM, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2015
Hlavnou témou aktuálneho čísla časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je tvorba priekopníckeho tvorcu svetovej kinematografie, amerického režiséra Orsona Wellesa. Časopis pokračuje tiež v kľúčovej téme slovenskej kinematografie, ktorou je druhá svetová vojna a Slovenské národné povstanie. Záujemcovia v ňom nájdu aj tradičné rubriky a viaceré filmové a literárne reflexie. viac

KINO IKON 1/2014 (Časopis)
Téma: SNP A FILM, časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2015
Hlavnou témou čísla sa pri príležitosti osláv 70. výročia stalo Slovenské národné povstanie a najmä jeho reflexia vo filmovej tvorbe od oslobodenia po súčasnosť. Druhým tematickým blokom je profil rakúskeho tvorcu Michaela Hanekeho. V rubrike STUDIUM prvé číslo otvorí štúdia Petry Hanákovej Hviezdy pod Tatrami, venovaná pripomínaniu „hviezdnych príležitostí“ (herci, filmy, reálie) Slovenska do roku 1945... viac

KINO IKON 1/2013 (Časopis)
Téma: 50 ROKOV SFÚ – I., časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze, 2015
Hlavnú tému v prvom čísle Ikonu určujú dve okrúhle výročia – 50. rokov od založenia Slovenského filmového ústavu (1963–2013) a v rubrike reflexií na filmy z distribučnej ponuky ASFK si Kino-Ikon pripomenie aj 20. výročie jej vzniku ako svojho hlavného vydavateľa (1993–2013). Blok textov venovaných 50. výročiu SFU otvára štúdia jedného z najuznávanejších filmových historikov filmu súčasnosti Paola Cherchi Usaia o konzervovaní pohyblivých obrazov... viac

Film.sk NO. 9/2021 (Časopis)
2021, SFÚ
Slovenský film už dávno nie je v kóme a čulo behá po svete. Na jeho celkovú kondíciu sa dá pozrieť aj kriticky, ale množstvo domácich premiér v poslednom období a niekoľko päťhviezdičkových recenzií v aktuálnom čísle Film.sk o nej vysielajú pozitívny signál. viac
